i29

A luxury department store’

De Bijenkorf is een luxe warenhuis met zeven vestigingen in Nederland en is onderdeel van de Britse Selfridges Group. i29 interior architects maakte het ontwerp voor de nieuwe afdeling herenmode van 3500 m2 op de eerste verdieping van het hoofd filiaal in Amsterdam. Eerder werkte i29 en De Bijenkorf al samen aan Room on the Roof, een artist in residence in het torentje op de Dam en het interieur van The Kitchen, het restaurant van De Bijenkorf Utrecht.

unveiling the original construction’

Het monumentale pand op de Dam in het hart van Amsterdam is een beschermd rijksmonument. Voor de ingrijpende renovatie die al vele jaren gaande is heeft het britse bureau HMKM de algemene retail strategie gemaakt en KAAN een architectonische visie. Uitgangspunt was het onthullen van de oorspronkelijke constructie en het openen van de gevel voor meer daglicht en de verbinding met de stad.

a spectacular LED installation’

Centraal in de winkel staat een spectaculaire LED omgeving, waar een krachtige merkpresentatie mee kan worden gemaakt door middel van branded videos in combinatie met de producten. Merken die zich hier tot nu toe hebben gepresenteerd zijn: Off White, Filling Pieces en Kenzo.

De Bijenkorf wil positieve verandering op gang brengen door een eigen visie op duurzaamheid uit te dragen, het goede voorbeeld te geven en bewustwording te creëren: Het interieur volgt deze visie door toepassing van duurzame materialen, natuurlijk en LED licht, groen en cradle to cradle vloerafwerkingen.

  • Design i29 interior architects
  • Client De Bijenkorf
  • Floor area 4500 m2
  • Completion 2019
  • Location Amsterdam, The Netherlands
  • Photography Ewout Huibers
  • Construction

Related projects